Ervaringen cursisten

Rene… Harriet… what can I say? The last few days have been just magical for me. A real life changing experience, one that I shall never forget and I’m sure I will draw on for many years to come. Your incredibly warm welcome, your calm, accepting, friendly, fun way of being made the whole experience SO SO special and I can’t thank you enough for making my time spent with you truly ‘WOW!’

 

Every time I am amazed how you are able to create such a special atmosphere, which supports everybody to bring out the best they have inside… So different people who often meet for the first time, sharing with each other so sensitive life issues… It’s a kind incredible how such a potentially explosive and delicate interaction can be transformed into the touching, enriching and inspiring one… Thank you very much for staying true to yourself, which help us be more who we are.

 

Als ik terugkijk: Merk ik de impact in mijn praktijk en kijk ik terug op een paar prachtige sessies. Alerter geworden op subtiele bewegingen, meer stilte inbouwend, bewust oefenend met het niet hoeven weten, met veel meer aandacht kijkend naar wat het doet als ik spiegel wat de cliënt doet. Verrassend hoe cliënten hierop hebben gereageerd.

 

“In de opleidingsdagen heb ik handvatten gekregen hoe het focusproces met kinderen kan werken. Ook heel fijn om mee te kunnen kijken met de voorbeelden van Harriet en René.

In het begeleiden heb ik veel kunnen oefenen. Zowel op de studiedagen als in mijn werk.

 

De belangrijkste ontdekking is geweest: het kind mag bepalen hoe het met mij in het focusproces komt. Hoe meer ik daarop vertrouw hoe meer open ik sta te ontvangen wat in het moment gebeurt. Daar waar ik als begeleider denk naartoe te moeten los te laten. Laat het maar gebeuren, het komt wel. En dan gebeurt er vaak iets op een moment dat je het niet verwacht, of op een manier die je niet had zien aankomen. Ik zorg voor een open contact, waarin een kind zich vrij kan voelen en zichzelf kan laten zien. Bij jongere kinderen is het focussen al spelend en bewegend. Hoe een spel ontstaat, zich opbouwt. “

 

Uit een reflectieverslag van een Vaktherapeut Beeldend, die de opleiding tot KinderFocusCoach volgt:

“Ik vond deze bijeenkomst wederom verfrissend en het gaf mij ook weer veel nieuwe inzichten. De opdrachten die we deden waren voor mij bekend vanuit mijn opleiding tot beeldend therapeut. Ik had ze ook nog niet zo lang geleden allemaal een keer uitgevoerd en zelf ondervonden. Toch was ik enorm blij dat ik ze weer mocht uitvoeren, maar nu vanuit een focussende houding. Dit maakte echt verschil. De kern van de opdrachten: iets maken van niets en iets laten ontstaan, was mij tot nu toe nooit volledig gelukt. Ik hield altijd het resultaat in mijn achterhoofd bij elke beweging die ik toepaste. Tot nu toe. Ik heb eindelijk kunnen ervaren hoe het is om echt iets te laten ontstaan. Het was een enorme succeservaring.”

(Natasja)

 

“Ik ben tamelijk rationeel ingesteld. Zit veel ‘in m’n hoofd’ en geef daardoor mezelf te weinig de kans en tijd om bij mijn ware gevoel te komen. De opleiding (cq de begeleiders :-)) heeft me des te meer laten inzien hoe belangrijk het is om met m’n aandacht in mijn lijf te zijn en aandacht te schenken aan het gevoel in m’n lijf. Dit vervolgens af te tasten hoe het emotioneel en lijfelijk aanvoelt en er met m’n aandacht bij te blijven. Onze innerlijke beleving bevat meer dan alleen emoties. Er is een diepere laag dan die emotie. Contact maken met mijn lijfelijke gevoel, hier een handvat voor vinden nagaan of het klopt en het ontvangen ervan, vind ik een prachtige ervaring en een verrijking in m’n leven. Dit zou iedereen moeten doen”!